Inspiration · Lifestyle design · Självutveckling · Tips

Hjärnstark – om att hitta ny motivation till träning

Boken ”Hjärnstark” av Anders Hansen har varit inspirationen till mitt senaste uppslag i min bullet journal. Jag har aldrig läst en bok som förklarar populärvetenskapligt så bra alla hälsoeffekter som motion kan ha på själva hjärnan, hur den påverkar vår personlighet, vår stresshantering och vårt välmående; alla saker jag är intresserad av att påverka positivt.

Det är med hjälp av denna bok har jag hittat ett nytt sätt att tänka på träning, funnit motivationen att röra mer på mig och insett hur jag vill behandla mig själv och min kropp i framtiden. Här är vad jag fått ut av den.

Jag har under en tid kämpat med att hitta motivationen till att träna. Som alltid går den upp och ner, men utan mål eller att direkt ha ett mål med det har jag tappat drivet och fokuserat på annat. Sommaren har varit varm och energin har varit låg i slutet på dagarna eftersom jag både jobbat mycket fysiskt och haft svårt att äta, men en annan stor anledning känner jag är att jag inte längre känner att min vikt kommer först.
Jag  inser att min kropp inte definierar mig, mitt värde eller påverkar min personlighet. Att bara vara glad för den jag är har blivit nog och anledningen är enkel.

Jag gillar personen jag blivit för jag har kämpat för att bli henne

Det kan inget ta ifrån mig. Däremot vet jag att jag mår och fungerar bättre med träningen i vardagen, men det har helt enkelt inte varit nog att få mig ut ur dörren och ta tiden till det. Jag behövde hitta ett svaret på varför jag tränar på nytt och från ingenstans fick jag tipset om boken ”Hjärnstark”.

Boken tar upp hur träning, specifikt konditionsträning, påverkar oss. Allt från hur det påverkar stress, fokus, kreativitet, depression, minnet och hälsan tas upp och förklaras genom symptom, information och till sist kurer, en typ av recept utskrivet i form av träning. Jag sträckläste den, här fanns allt jag ville veta om hur det fungerar, varför det fungerar och hur jag ska göra för att det ska fungera som bäst!
Jag punktade upp det jag tyckte var viktigast att få ut av texten, sammanfattade det i min bullet journal och har i september testat ett nytt sätt att hålla koll på min träning.

motivation

All aktivitet räknas!

Så tänkte jag efter att ha läst ut boken som bland annat tar upp att till och med promenader har en stark effekt på våra stresshormon, vår kreativitet och vår hjärnas förmåga att skapa nya celler om träningen fortsätter kontinuerligt och bara några gånger i veckan. Varje del av boken riktar sig på ett symptom eller något som kan behöva stärkas i vår prestanda, förklarar hur det uppkommer och ger sen ett färdigt botemedel på det, nämligen träning i olika grader.

Just därför bestämde jag mig för att göra ett nytt upplägg kring vanan att röra på mig och under månaden har jag varit riktigt nöjd med effekten.
Jag skriver ner min aktivitet för att ha koll på vad jag gör, jag vill jogga i alla fall 2 gånger i veckan och gymma 2 på lång sikt, men ändå röra mig på något sätt varje dag. Att skriva hjälper mig att variera och se hur det går mycket mer översiktligt än i tidigare försök.
Dessutom motiverar det att inte bryta kedjan!

Det som motiverat mig mest att ta tag i att röra på mig har varit att följa stegräknaren och mitt mål är de där 10.000 stegen om dagen till en början.  Jag har det ganska lätt att nå det genom jobbet, men en extra promenad på kvällen är helt klart värt det för att fylla på steg-saldot!

aktivitet.jpg

 

Sist skriver jag ner om jag ätit något som inte är ”mat”. Det här blev snabbt den effektivaste punkten för mig! Att skriva ner dem känns lite extra eftersom jag ser vad jag ätit svart på vitt, men också hur ofta det blir. Är det dags att dra ner så syns det direkt. Här handlar det om balans.
Tanken är att istället för att förbjuda saker så vill jag göra hälsosammare beslut kring dem. Jag vill till exempel dra ner på raffinerat socker men inte förbjuda det. Att tillåta nötter eller torkad frukt eftersom det ändå är ”mat” eller göra en smoothie med bananer lugnar mitt sötsug men är naturligt.
Kosten handlar inte längre om att inte äta godis eller minska kalorierna, utan att äta bättre generellt. Inte perfekt. Bättre. Annars hade jag blivit tokig.
Choklad är ok, raw-bollar är ok, men allt med måtta.

 

vanor

 

Nu när vi gått in i kallare klimat har jag känns förkylning i luften och tagit det lugnt för att inte drabbas, men på det stora hela känns det riktigt bra och detta är en del av månadens sidor jag kommer ha kvar!
Jag rekommenderar verkligen boken till alla som söker svar kring eller motivation för  träning och vilken effekt den har på oss. För den som är nyfiken tänkte jag dela med mig av ”recepten” här:

 

3 Recept jag använder mig av från boken ”Hjärnstark”:

Att träna för att minska stressen:
30 minuter konditionsträning 2-3 gånger i veckan där du tar ut dig ordentligt en av gångerna.

Att träna för att öka fokus:
Spring på 70% av maxpuls (för att maxa frisättning av dopamin och noradrenalin) i 30 minuter, helst på morgonen.

Att träna för att öka kreativitet:
Jogga 20-30 minuter eller promenera i 30 vid behov. Störst effekt ca 2 timmar direkt efter träningen, men vältränade personer får ut en längre tid, så gör det regelbundet!

 

9789173630788

Hur gör du? lämna dina tips i kommentarerna på motivation du använder!

 

2 reaktioner till “Hjärnstark – om att hitta ny motivation till träning

  1. Hej! Vad roligt att hitta din blogg – här fanns det massa intressant att läsa. Är precis i uppstart med Bullet Journal och ska ”bara” få en idé kring hur jag ska lägga upp det. November blir första månaden ut. Hjärnstark-boken sträckläste även jag i veckan. Och det var nog faktiskt precis den sparken i baken jag behövde för att komma igång. Gillar när man får fakta/forskning presenterat på detta sätt. Och jag måste erkänna att jag är långt mer intresserad av att hålla hjärnan i trim än att fundera över ev. viktnedgång och att springa på resultat. Nu ska jag läsa vidare här! Ha en härlig helg!

    Gilla

    1. Vad kul att läsa att du kommit igång och att du hittat hit! Jag vill nå fram med att det inte behöver vara så komplicerat att starta genom bloggen. Gör det som känns rätt och fortsätt lista ut vad du vill ha med och vad som ska bort!
      Jag håller med om boken, den hjälper en hitta motivationen och se på träning som mer än ett hjälpmedel för kroppens hälsa. Hoppas att du hittar motivationen här till mer än träning!

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s