Tankar och Filosofi · Tips

Att skriva för bättre mental hälsa – de bästa tipsen som fungerar

En av de stora anledningarna att jag började med en Bullet Journal var för min mentala hälsas skull. Jag hade så många tankar, frågor och idéer som återkom hela tiden och som fick mig att må sämre att jag inte visste hur jag skulle komma ur spiralen. Var skulle jag börja och hur skulle jag påverka det? Idag vet jag att det finns viktiga saker att få ut av av skriva och vill dela med mig av mina tips för att må bättre psykiskt med hjälp av en journal!

 

Det finns en rad olika journaler man kan ha för att må bättre, för tacksamhet, som dagbok eller en hederlig Bullet Journal där man kan inkludera allt som får en att må bättre. Allt beror på vad du vill få ut av den och en journal kan alltid utvecklas till det du vill och behöver. Att komma igång med vanan att skriva kan vara ett första steg att lista ut vad du vill att den ska vara till för. Det behöver inte vara varje dag, men det är att rekommendera.

 

Ta bara 10 minuter. Sätt ett alarm på en tid som inte känns som att det tar för mycket av dig och som inte känns betungande. Det ska inte kännas som en jobbig uppgift eller som något du måste ägna dig helhjärtat till. Skriv ner tankarna du haft idag som inte går att släppa eller som återkommer om och om. Skriv ner det bästa som hänt idag. Skriv ner vad du hade velat känna idag.

Skriv med penna och papper. Det kommer kännas som att du verkligen får ur dig tankarna. Det ger mer tid att tänka igenom vad det är du skriver, vad du tycker om det och hur du känner. Avsluta din tankar och låt det du känner just nu hamna på pappret. Detta är ett ypperligt tillfälle att minska skärmtiden, även om det bara är i 5 minuter.

Sätt datum. Ibland kan det vara skönt att kunna se tillbaka på vad som förändrats och vad som känns nu istället för då. Våra känslor förändras konstant och att veta att det finns saker som påverkar det kan vara en enorm tröst.

Skriv det ingen får se. Var ärlig och skriv ner det du inte kan säga, tycker är ok att tycka eller det som tynger dig. Ingen kommer läsa detta så att kunna ha sig själv som den person man berättar allt för, till och med sina innersta tankar, kan vara befriande. Det är ok att ha tankar som kommer och går, kanske till och med kommer tillbaka och som vi inte vill att andra ska känna till. Men vi måste få lov att tycka och tänka för oss själva, så ta tillfället i akt.

 


”It’s ok to stumble, but the most certain way to succeed is to try one more time”


 

Varför ska du starta en journal?
Oavsett vilken typ som fungerar för dig och hur den ser ut så är det ett fantastiskt verktyg för att hålla igång kreativitet, lösa problem, hålla koll på personliga problem, personliga vinster eller känslor. Det hjälper dig bättre förstå vad du känner. Det kan hjälpa dig bli av med de tankar eller känslor som känns giftiga och lista ut vad som behövs för att permanent bli av med dem eller komma framåt och förbi problem.

En journal är en plats för drömmar och idéer men också ett ställe där du kan ventilera dina negativa tankar, känslor eller besvikelser och reflektera över dem.

 

aaron-burden-64849-unsplash

 

Vad ska du skriva i din journal?
Det kan vara det tuffaste i början så oroa dig inte om det inte går som planerat de första gångerna. Det är något man måste vänja sig vid och blir bättre på med tiden.
Skriv om vad som lämnat ett intryck på dig över dagen, händelse där du efter många tankar listat ut vad du skulle sagt eller hur du skulle agerat, kreativa idéer, mål du vill uppnå och om du gjort något eller haft en tanke kring dem, hur mat smakar, hur musik låter, hobbie du undrar över… allt för att skriva. Här är en hjälpsam lista över vad du kan börja med:

  • Om du kunde klara vad som helst, vad hade det varit och varför?
  • Vad är du mest rädd över och varför?
  • Vilka 3 saker hade du kunnat göra för att förbättrat din mentala hälsa?
  • Skriv ner en jobbig period i ditt liv och hur du kom över den
  • Skriv ett brev till någon där du säger allt du inte kan säga i person (och låt det vara hemligt i din journal)
  • Om du kunde åka vart du ville i världen, vart skulle du åka och varför? Hur hade det varit?
  • Beskriv ett tillfälle i ditt liv då du misslyckats och vad du lärt dig av den gången eller sedan dess
  • Skriv ner de största läxorna du lärt dig (om dig själv, om livet, om mental hälsa)
  • Vad hade du velat förändra och varför?
  • Vad vet ingen om dig och varför är det hemligt?

 

 

Vad skriver du om och varför?

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s