Bullet Journal · Inspiration · Tankar och Filosofi

Hur du skapar ett ”Level 10 liv” – vad som behövs i våra liv för att det ska bli bättre

Bullet journaling handlar om att nå sina mål, men det kan vara allt annat än lätt att lista ut vad de är och vilka saker man behöver se över för att lista ut dem. Just därför tänkte jag gå igenom ett populärt sätt att att få lite perspektiv inom bullet journaling gemenskapen, genom ”level-10-livet” (level 10 life).

Fler av er har säkert sett olika variationer på det och det är från början en typ av fortsättning på mirakel morgon rutinen för att lista ut i vilka områden det är värt att fokusera för att få en helhet i livet. Det är 10 kategorier i livet där man funderar ut 10 mål i vardera (100 saker) för verkligen titta på vart man är och vad man ska göra för att känna att man arbetar mot ett större mål, ett som gör skillnad i livet.

“Your level of success will seldom exceed your level of personal development.”
-Jim Rohn

Detta är en långsiktig typ av planering som fokuserar på att du måste bli personen som har ett 10-poängsliv innan du kan ha det. Man kan se det som en guide till vilka vanor man behöver etablera för att få livet man vill ha.
Jag har använt mig av den ibland för att förtydliga saker i mitt liv och vad jag vill arbeta med i det. Vissa saker kommer självklart förändras men det skapar en grund av saker att vara  villig att arbeta mot för att förbättra sitt liv!  Kanske inte allt nu, idag, men en dag. Saker kan ligga på is, de kan ta riktigt lång tid innan de börjar kännas som nästa sak att fokusera på och det är ok.
Vissa saker känns mer prioriterade i olika delar av livet. Det blir en påminnelse både om vad man vill nu och vad man vill senare, hur de sakerna förändras och att fortsätta kämpa för dem.

Kategorierna som utgör livet enligt den här övningen är:

  • Familj och vänner
  • Personlig utveckling
  • Finans
  • Karriär
  • Äktenskap/socialt liv
  • Återhämtning och kul
  • Miljö (den direkta runt omkring dig, kontor, hem eller natur)
  • Välgörenhet
  • Hälsa & fitness
  • Spirituellt

Från nivå, eller level, 1-10 där 10 är hur du vill ha det och 1 är att inte ha något av en bas att stå på; gradera dem efter lycka och tillfredsställelse.

What you get from achieving your goals are not as important as what you become by achieving those goals

-Zig Ziglar

Så; hur mäter man lycka i dessa kategorier? Det finns inget enda svar, men gå på magkänsla! Tänk på den framgång du redan har uppnått också, många vet vad som hade gjort dem lyckliga och kan genast skriva ner 10 punkter som ligger någonstans i framtiden och hade gjort allt bättre.

Det är här det blir klurigt, många vet vad de vill ha mer av, vad som saknas i kategorierna och vad som hade kunnat läggas till för att man ska må bättre. Det finns nämligen alltid något bättre. När man ska bedöma sin situation är det därför också viktigt att komma ihåg vad man redan har. Fundera på hur varje kategori kan se ut för att den ska vara bra i helhet, så blir det lättare att ge den ett nummer. På det sättet hjälper det dig sålla bland dina prioriteringar innan du lägger in stegen som ska göra dig till en person som har det livet. Vet var du står innan du hittar på 10 saker att göra åt det!

Det som hjälper mig få ytterligare perspektiv på punkterna är att komma ihåg; när man mår dåligt nu, kan det hända att man bara vill bort från situationen och börjar genast fundera och fokusera på hur det ska bli då, först senare, när allt är bra igen.
Gå inte i den fällan! Det måste finnas saker att göra för att bättra din situation nu, med din nuvarande utgångspunkt och förmåga.

Det jag vill säga är; självklart ska man ha mål, visualisera gärna dem och göra det man är villig för att nå dem, men vi måste också inse att vi inte kan fly från ett dåligt ”nu” till ett bra ”då”.

Vårt nu kommer alltid vara just nu, i det här ögonblicket och vårt då kommer alltid vara där, senare och någon annanstans i tiden. Man ska aldrig behöva lida nu för att det ska bli bra sen om den platsen inte är definierad eller konkret nog. Det är bara genom att stanna upp och se vad som redan är bra i våra liv så vi kan tillföra mer av det som vi får kontroll över vår lycka. Tillför mer av det som får dig att må bra! Jaga inte ett  när du förtjänar att vara lycklig nu. Mitt bästa tips är att det är det man sedan sätter mål utefter.

 Gå inte utmed en tidslinje  och jaga ett annat tillfälle än det du är i nu, utan se dig själv som i en cirkel där du kan stå och tillföra, eller stoppa in mer av allt som är bra, in i. 

 

En annan sak som dyker upp när man ser på lycka linjärt sätt, tillsammans med att hela tiden vilja ha mer, är att vi lätt hittar något nytt att jaga som ska göra saker bättre. Att ha en daglig tacksamhet har varit viktigt för mig för att inse att det faktiskt inte finns något jag saknar även om det finns saker jag vill förbättra.
Jag stressar inte längre över att bara ha det jag känner spelar roll eller förändrar, utan ser fram emot vad det innebär för att göra det eller vad det betyder för mitt liv.

Tacksamhet har också hjälpt mig att inte ta för givet vad som finns i omgivningen när det gäller mål i respektive kategori. Många förhållanden vi har går lite på automatik efter ett tag och ibland kan vi bli bättre på att ta hand om vår bil är vår relation. En bil ska underhållas; servas, tvättas, bytas olja på, tankas… hela tiden! Det måste göras.
Hur ofta tankar du och hur ofta fikar du med din syster, överraskar din partner eller går på bio med en vän?
Det sägs att det vi vattnar växer och relationerna till människor runt omkring oss är inget undantag. De är viktiga men ibland känns det som småsaker, man ”vet” ju vart man har varandra, men livet är många små delar. Att dela dem med någon ofta gör att vi växer med dem och som personer. Eftersom det finns långt fler små än stora ögonblick har vi också fler chanser att få in det som är bra i vårt ”nu” genom de små stunderna eller sakerna.

*       *       *

Genom att se vårt nu för vad det är, utan vad vi tror, antar eller tycker och vara en arkitekt över våra liv t.ex. genom att fundera på vad som är bra med jämna mellanrum (våra värderingar, hur vi vil bli behandlade, hobby etc.), kan vi ställa krav på att fortsätta ha det så eller tillföra mer av det. Kanske behöver vi mindre?
Fundera på hur din dag påverkas av dina beslut och hur det påverkar din lycka. Ibland tänker vi bara inte på hur viktiga våra beslut är och ibland går det hand i hand med självförtroende att kunna säga; ”jag vill bli behandlad så här och göra så här, det är viktigt för mig (det du kan styra). Det är upp till andra (det du inte kan styra) om de vill möta mina krav eller om de vill behandla mig på ett sätt som gör jag inte vill umgås med dem.” Du ska må bra och komma ihåg att du duger oavsett om du kan styra situationen eller inte!

Confidence is not ”they will like me”, confidence is ”it will be fine if they don’t”

 Du klarar dig oavsett, det är ditt liv.

Genom att sakta ner och fundera på hur våra liv kan se ut nu och hur vi vill att det ska bli senare genom förbättring, kan vi bygga grunden i livet vi vill ha. Vad har vi tid för nu, vad vill vi förbättra nu och vad, inom varje kategori inom level-10-livet, behöver vi nu? Vad behöver vi först? Vad kan tillföras i ditt liv och hur kan du agera för att vara den personen som tillför det?
Genom att förstå att det finns så mycket inom de föreslagna kategorierna vi har, (oavsett vad och tolkning) som påverkar livet samt att vi alltid kan tillföra bra saker som vi upptäcker på vägen, gör att vi kan bygga det liv vi har så som vi vill ha det närsom. Livet ändras och det kan vi också göra, när vi vill. Ändra åsikt, plan eller mål om du vill. Använd level-10-livet för att följa din utveckling, tillfredsställelse eller de trender du har genom året.

Vart är du beredd att lägga mer energi; familjen, ekonomin eller hälsan?

Wheel-of-Life

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s