Bullet Journal · Inspiration · Tankar och Filosofi

”Life S.A.V.E.R.S” – ändra värderingar och självbild till det bättre!

En vanlig rutin får flera som idag har bujo’s är The Miracle Morning, mirakel-morgon-rutinen, skapad av Hal Elrod i hans bok med samma namn. Det är samma bok som tar upp level-10-livet och som tar upp kategorierna av de delar som är vårt liv. Var finns det saker som kan förbättras och hur ändrar man på det så det blir bättre?

Det svåraste med en sån uppgift är att ändra synen på sig själv känner jag, bygga upp självförtroendet och våga satsa på de förändringar som kan verka radikala eller avlägsna. Just därför tänkte jag dela med mig av lite av de verktyg jag använt och hur det fått mig att tänka helt tvärtom för att få  en mer positiv självbild för att påbörja förändring.

Det hänger lite ihop med reflektionerna jag gjort för att få lite mer rutiner som faktiskt får mig att må bättre i vardagen. När jag började läsa på om Miracle Morning, ”hur du gör för att starta sin dag med målmedvetenhet och syfte”, ville jag känna mig mer medveten om mitt eget värde och bättre kunna påminna mig om vart jag ville mitt liv skulle leda till. Det kräver konstant påminnelse för att skapa ett mantra som verkligen påminner om att vi kan förändra allt, vårt liv eller en situation.

Boken ”Miracle Morning” tar upp ”Life S.A.V.E.R.S.” som ska guida dina tankar till målmedvetenhet och som jag inkorporerade själv i min Bujo-rutin för ett tag sedan.
Så vad innebär det?

Life
S (silence); meditation, reflektion, tacksamhet och tystnad till att lyssna till sig själv.

A (affirmations); mantran som ändrar vår programmering och det negativa vi intalar oss.
V (visualization); visualisera resultatet av dina handlingar.
E (exercise); träna för att rensa huvudet.
R (reading); att läsa och lära sig av experter hjälper att hålla igång motivationen.

S (scribe); få dina tankar och känslor på papper och följ din utveckling. Din Bujo kan verkligen hjälpa, eller kanske fungerar morgonsidorna bättre!

photo-1503551723145-6c040742065b

Det här sakerna har gett lite mer rutin till min morgon och guidar mitt tänkande när jag försöker samla mig. När jag först började med det så  låg det ganska nära den rutin jag redan gjorde på morgonen, men när jag tittade på det här närmare så insåg jag att redan vid A (affirmationer) behövde fundera vad det innebar för mig. Är det verkligen bara att intala sig positiva saker så tänker vi positivt?

Idag, flera månader efter att jag började, har jag haft tid att fundera och har erfarenhet av att intala sig andra saker än vad man är van vid, mantran och hur vi kan påminna oss om dem. Jag skriver ner mitt aktuella fokus först av allt dagligen för att konstant påminna mig om vad jag kämpar för. Jag fokuserar inte på så mycket olika mantran, jag håller mig till ett, det jag verkligen tror på kommer hjälpa mig.

Jag har testat att påminna mig om allt det bra jag lyckats med tidigare, hur stark jag är som kommit förbi saker och allt jag klarat av men har samtidigt känts att det blir för mycket fokus på det som redan hänt, inte så mycket leva i nuet. level-10-livet handlar ju om nu. 

  *     *     *

Jag insåg att detta har uppmuntrats att tänka på sedan barnsben. Problemet när man lutar sig mot en förmåga som att vara smart, ha erfarenheten eller att man klarat det innan och det gör att man också sätter en press på sig själv, medvetet eller ej. Vi ska alltså klara detta, både mentalt och fysiskt, för det har vi gjort innan.

Vi pressar oss genom att vi bygger upp en bild av vår ”värdighet”, jämför oss med andras ”värdighet” och blir oroliga i situationer som kan rubba den självbilden vi har av oss själva. För försvinner det vi intalar oss eller det vi håller fast vid som bevis… vad är kvar? Vilken inställning har man då?

”Fokusera på det positiva”, ”titta på hur långt du redan kommit” eller ”tänk på vad du klarat innan”. Man ska aldrig bagatellisera känslor eller förminska dem, bara komma ihåg att de är ett flöde. De kommer och försvinner, definierar dig inte som person och kan inte göra dig mer eller mindre värdig av något. Din självbild kan inte bestämma vad du kan eller ska kunna göra i en situation.

photo-1463736932348-4915535cf6f9.jpg

Saker som krossar den bilden är allt från vår uppfattning om andra till hur saker ska uppfattas från deras syn. Man vill inte verka dum eller skämma ut sig, därför kanske vi inte utmanar oss själva som vi vill eller borde eftersom det kan rubba bilden vi har, både oss själva och den vi tror att andra har av oss.
Till exempel att be om hjälp kan få oss att verka ignoranta och att be om en lönehöjning som kan få oss att verka arroganta. Det är sånt som gör att vi förvränger bilden av ”värdighet” och hur ”värdig” en normal person bör vara och hur vi ser ut i andras ögon.

De sakerna kan lika gärna resultera i en större kunskap eller en högre lön, men vi riskerar det inte för att verka som dem vi  bestämt oss för att vi är. ”Jag är en sån som tänker positivt”, ”jag kan bättre” eller ”jag ha klarat mig ur värre situationer” är alla saker som håller oss i det förflutna och kan få oss att basera beslut på den vi var tidigare, inte den vi är nu. Den vi blivit.

Det är inte troligt att vi kommer ha ett liv utan att verka riktigt ”o-värdiga” om vi tänker på det egentligen. Vi kommer göra bort oss och verka löjliga, vårt omdöme kommer inte alltid vara det bästa, vi kommer falla för våra passioner eller frestelser och många gånger kommer det krävas mer än en gång för att vi ska lära oss! Vi behöver inte skylla på annat än att vi är dem vi är och vi är inte alltid samma.
Vi gör bort oss.
De händer de bästa och utesluter oss inte från de bästa sällskapen. Att göra misstag gör oss inte o-lämpade för något. Fokusera inte på vad du är utan på att du inte behöver vara något speciellt.

Confidence is not walking into a room with your nose in the air and thinking you’re better than everybody else, it’s walking into a room and not having to compare yourself to anyone else in the first place.

Hur hjälper detta med självbild och att förbättra delar av livet då?

Om vi vet att dessa saker inte stoppar oss, så är det bästa sättet att slappna av och njuta genom att förstå att vi är ganska löjliga av naturen. Att misslyckas svider men att vara rädd för förödmjukelse behöver inte förfölja oss om vi vet och accepterar det. Det är normalt att misslyckas! Det är normen!

När vi vet att misslyckande är ett helt acceptabelt resultat eller ibland lösningen på ett problem så kommer ett eller två misstag till inte spela så stor roll. Och det kommer inte spela någon roll om vi visar det! Det är värre att låta andra bekräfta en rädsla än att de bekräftar något vi redan vet om oss själva; att vi inte är utan fel!
Vi är alla ganska löjliga och bryr oss om småsaker emellanåt. Det är mänskligt. Låt det styra din självkänsla och ditt utgångsläge när du funderar på affirmationer eller förbättringar, oavsett om du gillar metoden ”life S.A.V.E.R.S” eller inte.

Reflektera på hur det är i nuläget, affirmera det du vill ska hända och visualisera det. Testa en period och kom ihåg att alla de små steg som finns, alla delmål, kräver tillit till sig själv för att övervinnas.

  *     *     *

Det är självklart fortfarande viktigt att komma ihåg att man är smart och rolig, men också att det inte måste definiera dig eller ens vara en del av dig varje dag. Det är lika ok att känna sig dum och tråkig vissa dagar. Det är inte den du är. Jag försöker numera komma ihåg att alla gör dumma saker, att de glöms bort lika snabbt som de kan hända och att man alltid kan be om ursäkt annars. Vi är alla löjliga och det gör det hela intressant, inte mindre värdigt.

Jag påminner mig att göra som stora vetenskapsmän (löjliga som de var och vägrade ge upp) och misslyckas 100 gånger för att hitta 99 sätt som inte fungerar!

Jag fokuserar på att det är positivt att misslyckas också, att det kan bli en kul historia eller en lärdom, inte att det kan förstöra för mig. Affirmationer kan också vara acceptans nämligen. Hur vi väljer att se på en situation eller vill se på dem i framtiden.

Att jag affirmerar vad jag kan är lika viktigt som att inse att det inte är hela världen om jag inte kan; så länge jag lär mig av det och strävar efter förbättring, inte perfektion. Det är ett litet mantra som gjort skillnad. Hur uppenbart det kanske verkar när man läser om det så är det inte i varje situation det anpassas och det är där det gjort skillnad för mig. Att komma ihåg det i varje situation.

 

Hur ser du på din morgonrutin och hur får den dig att se på din ”värdighet”?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s