Bullet Journal · Mål · Tips

Hur du prioriterar saker och planerar in dem

Vår hjärna är inte gjord för att hålla en massa i huvudet, varken många saker samtidigt eller särskilt länge. Det är viktigt att förstå att det här är det som skapar stress. Stress är när vi är på ett ställe men tror att vi ska vara på ett annat. Det gäller allt omkring oss, vart vi är i planeringen under ett projekt, vart vi är i livet eller, där vi tror att vi ska vara och den fysiska plats vi är på när vi skyndar oss från en plats till en annan. Det är just därför det är många som använder sig av en braindump i sin Bullet Journal, men vad har den för nytta och hur kan den hjälpa dig?

Självklart måste man inte ha en bullet journal redo för att använda dessa knep, för den som vill har jag gjort ett arbetsblad som finns att hämta längst ner i inlägget som kan hjälpa dig oavsett dirr planeringssystem. 

Vad snurrar i ditt huvud nu? Vad tänker du på som gör att du känner att du ska göra något annat än det du gör? Vilka uppgifter vill du hinna med och vilka måsten finns omkring dig?

Skriv upp allting på en lista, allt. Disk, tid att titta på youtube, meditera, köra till träningen, tvätta, lära sig ett nytt språk; allt du går och tänker på som gör att du känner att du inte kan fokusera!
Titta igenom din lista och fundera på följande:

  1. Vad tar 10 minuter eller mindre tid?
  2. Vad har en deadline eller ett bäst-före-datum?

Det bästa är att ta itu med alla de saker från punkt 1 som rensar listan och som lugnar känslan av stress. Därefter kan du titta på listan och börja prioritera.

Det bästa sättet att få saker gjorda är att ändra dem från ”vill göra” till ”ska göra” rent mentalt. Att sätta ett datum då det måste vara gjort hänger ihop med Parkinssons lag och kommer rent automatiskt tvinga fram en mer handlingskraftig plan så länge det är något du verkligen vill göra.

Det viktiga med det hela är att inse att det finns saker att tänka på nu och saker att tänka på sen; tänk bara inte på dem samtidigt!

När du prioriterar saker är det viktigt att inte överprestera, då blir det mer att göra och mer att stressa över igen. Ta tiden att verkligen fundera på vad som kommer göra skillnad i ditt liv i nuläget, vad du vill ska komma först av alla sakerna och vad som spelar mest roll för dig. För prioriteras allt, prioriteras egentligen inget.
De andra sakerna kan delas upp i två kategorier:
saker som inte måste hända nu, men har ett datum då det bör vara klart och saker som inte är så viktiga, men som du vill göra eller hinna med.

Titta igenom listan igen och dela upp sakerna på den enligt följande kategorier:

  • Projekt
    Ett större mål som du kan bryta ner till uppgifter
  • Uppgift
    En sak att göra, bara en sak, sen är det klart
  • Vana
    En sak du vill göra som en del av din vardag eller som kommer ge en mer positiv påverkan på ditt liv i längden.

Alla sakerna kan delas upp i varsin lista eller färgkoordineras, men se till att ha en tydlig inblick i vad det är i grund och botten.
Vanorna kan få en plats i din Habit Tracker för att uppnås över tid. och ge en positiv förändring allt eftersom. Uppgifterna kan man låta vara för tillfället, men dina mål, dina projekt, bör du försöka bryta ner och göra en plan för.

För att lyckas måste man ta små steg hela tiden och med stegen uppradade framför dig blir det enklare. Jag använder ibland metoden för att lista ut månadens mål, men ofta försöker jag ta en sak från mina deluppgifter som ska leda till slutförandet av ett projekt och en uppgift som är fristående som veckomål. Ibland har jag bara en deluppgift som jag endast fokuserar på för att nå mitt slutmål.
På det här sättet ser du vad som är nästa steg för dig och kan lista ut vad du behöver göra och prioritera både veckovis och månadsvis utan att känna stress från annat. Känner du det ändå? Kanske behöver du prioritera om? Lär dig vad som funkar på resans gång och dokumentera allt i din Bullet Journal!

En rekommendation är att göra om den här listan från början till slut en gång i kvartalet. Det finns saker som förändras, dyker upp på vägen, försvinner med tiden och framför allt för att se vad du lyckas med.
Ge inte upp!

Fokus handlar som bekant om att säga nej till annat än uppgiften du valt, inte att kunna koncentrera sig mer på den där enda uppgiften. När man kommer in i det tänket är det lättare att bestämma sig för vad som ska göras och faktiskt göra det utan att få dåligt samvete eller behöva driva på sig själv till brytningspunkten.

 

För att hjälpa dig komma in i allt detta har jag skapat ett arbetsblad som förtydligar stegen och som kan påminna dig visuellt om vad du ska prioritera!

Klicka nedan för att ladda ner ditt arbetsblad gratis!

Arbetsblad för prioriteringar

 

2 reaktioner till “Hur du prioriterar saker och planerar in dem

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s