Bullet Journal · Mål · Tips

5 hjälpande steg för att börja en ny vana

Vad ska man ha med i sin ”habit tracker”, sin översikt för vanor och beteenden genom månadens eller veckans gång? Det är bara fantasin som sätter gränser. Jag har själv använt min bujo till de båda av de två sorterna av vanor; de du vill börja ha och de du vill sluta ha.

thumbnail_image3

I grund och botten är vi programmerade till att ha vanor som både belönar oss och ger oss njutning och de som underlättar tänkandet så vi sparar energi. Det är därför det är så svårt att få vissa vanor att fastna.
Att omprogrammera något som hjärnan vet kommer ge dig njutning och som inte kräver energi, viljestyrka eller fysisk kraft kommer ta tid och vi måste vara medvetna om att det oftast kommer innebära att vi blir obekväma på ett eller annat sätt under tiden. Vet man det är följande sten inte så farliga.

thumbnail_image2

Dessa steg har mycket gemensamt med hur man sätter mål men skiljer sig i hur vi svarar på dem mentalt. Det finns nämligen inget slut på en vana, vi vill att den ska följa med oss genom livet medans många mål har en slutdestination. Testa att tänka på följande när det handlar om att utveckla en vana istället!

thumbnail_image1 (2)

1. Välj ditt fokus
En av de vanligaste sakerna vi gör som får oss att misslyckas är att vi har en bild av hur allt kommer se ut när ALLT är på plats. Man vill börja gå upp tidigare, få mer gjort, börja träna och dricka mer vatten; samtidigt och helst ha det inövat över en dag. Välj en sak att börja med. Det kommer nämligen kräva allt ditt fokus att etablera och hålla den enda vanan kontinuerligt.

Fokus handlar om att säga nej
-Steve Jobs

För att inte bli överväldigad med dina nya prioriteringar, håll dig till ett fokus och se till att inget hindrar det.
Att ha vanan att sova 8 timmar kräver att man tackar nej till att sitta uppe sent, kanske känner att man missar saker och går och lägger sig i tid. Att äta nyttigare kräver att man tackar nej till saker som kanske ger en tröst eller njutning och hittar ett annat sätt att ta itu med det. Att spara pengar kräver att man tackar nej till en fika på stan eller en shoppingrunda.

 

2. Lägg dina grundstenar 
Grundstenar till dina vanor kommer inte direkt vara dina vanor, men lägga grunden för att de ska bli vanor och göra processen lättare. De ger oss en gnista till nästa steg och kan ske medvetet eller omenvetet. Att lägga sig tidigare handlar i början om 15 minuter. Sen bygger man på detta till 30. Bygg upp vanan och att påminna dig aktivt om att göra den innan du faktisk har den som ditt slutmål. Bryt ner det som vilket mål som helst.

En annan viktig aspekt i det hela är att uppmuntra saker som utlöser rätt beteende i den omgivning som du rör dig. Vill du sluta äta godis, ta bort det ur omgivningen. Vill du börja läsa mer, ha böcker hemma som intresserar dig. Påverka din omgivning på de sätt som går och minska besluten kring annat. Använd din vilja till att fokusera.

 

3. Förstå processen
Det här är essentiellt oavsett vilket mål du har eller vad du än försöker uppnå; att se vad du redan åstadkommit och inte hur jobbigt det kommer vara. Det är en viktig skiftning för att orka mentalt. Att hålla sin vana i 3 veckor och sedan falla tillbaka en är inte en förlust eller ett misslyckande. Det är din utveckling. Försök igen och igen, hitta nya sätt att göra det på.

Det viktiga i en process som är på obestämd tid är att du verkligen måste vilja arbeta för den, du måste se till att du tycker att den här vanan du försöker etablera är viktig, att den kan förändra dig om du bara håller kvar vid den och att det är något du tror på. För det är vad en vana är, att lära sig varje dag och fortsätta igen nästa, igen och igen och igen. Ibland blir det inte varje dag, men oftast ser man förbättring med tiden. Låt det ta den tid det behöver ta!

Om du inte kan flyga, spring. Om du inte kan springa, gå. Om du inte kan gå, kräla. Men sluta aldrig röra dig framåt!
-Dr. Martin Luther King Jr

4. Garantier 
Om detta händer, gör detta. Ha en plan för vad som hände rom du verkligen inte känner för att hålla dig till din vana. Om du vill gå och lägga dig tidigare men inte är trött, ha i baktanke att förbereda en kopp kamomill-te eller lyssna på lugnande ljud när du ligger i sängen. Ett annat sätt är att planera in din vana. Sätt ett alarm och ha en hel rutin kring ditt sänggående. Garantera att det finns en plan att falla tillbaka på om det inte blev som det var tänkt.

 

5. Tro på dig själv
Ge inte upp, belöna dig och hitta de där små vinsterna. Inse när du är i början på din resa att det inte kan bli fel. Omge dig med positivitet eller uppmuntran och låt utvecklingen ta sin tid för att du ska ha det bättre i slutändan. Ha en fallskärm (se ovan) men inte en plan B. Om du inte klarar att träna så mycket som du hoppats på, väg inte upp det för att etablera en annan vana; som att äta bättre. Det kommer oftast naturligt som en påbyggnad och gör dig bara redo att ha delat fokus. Tro på din vana, påminn dig om varför det är viktigt och försök att inte ge upp, speciellt när känslorna tränger sig på. Försök att se allting objektivt och påminn dig om att du klarar det.

tracker.nov

Det här är det viktigaste att tänka på, om vi inte tror att vi klarar det, om vi tror att det är för svårt så kommer det inte gå. Om vi tror att ett misslyckande betyder att vi inte kommit någonstans och det är lika bra att ge upp, så kommer det inte vara lätt att fortsätta. Kom ihåg att ingen kan något från början, vi måste lära oss beteenden. Filtrera vad du intalar dig och låt dig inspireras via youtube-videor, positiva citat eller vänner som tror på dig. Se till att du fortsätter och tror att det kommer bli bättre, lättare att fortsätta göra. Gör det till en vana.

Lycka till!

 

En reaktion till “5 hjälpande steg för att börja en ny vana

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s